Skip to content
Comunitate pregatita, copil integrat – suport pentru integrarea scolara si sociala a copiilor cu tulburari din spectrul autismului

Despre proiect

Datele detinute de Ministerul Educatiei Nationale arata ca doar 1.560 de copii cu tulburare de spectru autist (TSA) din România erau inscrisi in invatamantul de masa sau special, la nivelul anului scolar 2012 – 2013.

Conform datelor furnizate de 10 DGASPC din tara, partenere in cadrul proiectului (Bacau, Botosani, Braila, Bucuresti Sector 4, Neamt, Prahova, Suceava, Tulcea, Vaslui, Vrancea), din cei 485 de copii cu autism cu varsta scolara, inregistrati in cele 10 centre TSA deschise in cadrul institutiilor respective, 412 copii (adica 85% dintre copiii inregistrati) nu sunt incadrati in nici o forma de invatamant.
Cat priveste numarul persoanelor cu TSA din Romania, singurele date oficiale existente la Ministerul Sanatatii arata ca, la nivelul anului 2012, 7.179 de persoane din intreaga tara erau diagnosticate cu autism, iar dintre acestea, doar 4.500 apelasera la serviciile de evaluare ale DGASPC locale si detineau certificatul de incadrare in grad de handicap.

Numarul real al persoanelor cu autism din tara noastra, insa, ar fi estimat de specialisti, in baza datelor de prevalenta internationale, la 15.000.

Asadar, raportat la oricare din aceste date si tinand cont de procentul ridicat de nescolarizare indicat de DGASPC partenere, numarul de copii cu tulburare de spectru autist din Romania, inscrisi intr-o forma de invatamant la nivelul anului scolar 2012 – 2013, este unul extrem de mic.

Una dintre cauze o reprezinta efortul pe care il presupune lucrul cu elevii cu autism, in conditiile in care serviciile de asistenta specializata in vederea cresterii functionalitatii acestora sunt slab dezvoltate in tara noastra.

O alta cauza o reprezinta slaba pregatire a mediului scolar pentru acceptarea si integrarea elevilor cu autism.

Proiectul „Comunitate pregatita, copil integrat – suport pentru integrarea scolara si sociala a copiilor cu tulburari din spectrul autismului” are ca scop construirea unui model de interventii multidisciplinare, in 10 judete ale tarii, care sa creasca accesul la servicii de integrare sociala si educationala pentru copiii cu tulburari din spectrul autismului.

130 de profesionisti – 100 cadre didactice din cele 10 judete si 30 psihologi si psihopedagogi din cele 10 centre TSA – vor fi instruiti in vederea dezvoltarii competentelor in metode specifice de lucru cu copiii cu autism, iar 100 de parinti ai copiilor cu TSA vor primi informatii si suport in relatia cu scoala.

Experienta de formare va fi oferita de State Diagnostic and Counselling Center din Islanda care va gazdui si o vizita de studiu vizand impartasirea de bune practici privind integrarea scolara a copiilor cu autism.

Cele 10 centre TSA incluse in proiect vor fi, de asemenea, dotate cu materiale educationale specifice, iar serviciile furnizate de psihologi si psihopedagogi copiilor cu autism si familiilor lor vor fi supervizate de specialisti. Psihologii si psihopedagogii din centre vor fi persoanele care vor media relatia familiilor cu scoala.

In paralel, parintii vor primi suport informativ cu privire la integrarea scolara a copiilor (legislatie, masuri de mediere a inscrierii in scoala si a relatiei cu profesorii, tehnici de adaptare a copilului la scoala). Un material adaptat dupa Ghidul Comunitatii Scolare realizat de Autism Speaks, va fi tiparit in 100 exemplare si distribuit familiilor.

Minimum 10 scoli din judetele incluse in proiect vor parteneria pentru dezvoltarea competentelor de lucru cu copiii cu autism ale cadrelor didactice,  iar experienta de lucru si colaborare intre institutiile de invatamant, DGASPC, profesionistii din centre si familii va fi promovata ca model de buna practica, prin intermediul unei campanii nationale.

Proiectul „Comunitate pregatita, copil integrat – suport pentru integrarea scolara si sociala a copiilor cu tulburari din spectrul autismului” a demarat la 1 aprilie 2015, la initiativa Fundatiei Romanian Angel Appeal, in parteneriat cu State Diagnostic and Counselling Center (SDCC) din Islanda si cu Directiile Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului din Bucuresti si din 9 judete ale tarii (Bacau, Botosani, Braila, Neamt, Prahova, Suceava, Tulcea, Vaslui, Vrancea) in care se inregistreaza un numar mare de cazuri de TSA.

Proiectul are o durata de implementare de 12 luni si este finantat prin granturile SEE 2009 – 2014, in cadrul Fondului ONG in Romania. Valoarea totala a proiectului este de 148.794 euro, din care 133.894 euro finantare nerambursabila si 14.900 euro co-finantare.

Fondul ONGProiect finanțat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România.
Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene accesați www.eeagrants.org
Continutul acestui Website nu reprezinta in mod necesar pozitia oficiala a granturilor SEE 2009-2014.
Intreaga raspundere asupra corectitudinii si coerentei informatiilor prezentate revine initiatorilor website-ului.