București, 20 aprilie 2016
Comunicat de presă
În data de 20 aprilie 2106, Centrul de consiliere și asistență pentru persoanele cu tulburări de spectru autist – Focșani din cadrul DGASPC Vrancea va găzdui evenimentul de promovare „Ziua porților deschise” din cadrul proiectului „Comunitate pregătită, copil integrat – suport pentru integrarea școlară și socială a copiilor cu tulburări din spectrul autismului”, implementat de Fundația Romanian Angel Appeal, în parteneriat cu State Diagnostic and Counselling Center din Islanda și cu Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului din București sector 4 și din 9 județe ale țării (Bacău, Botoșani, Brăila, Neamț, Prahova, Suceava, Tulcea, Vaslui, Vrancea).
Întâlnirea va avea ca participanți reprezentanți ai serviciilor publice sociale și educaționale, profesioniști care lucrează cu copii cu TSA – psihologi, psihopedagogi, cadre didactice, dar și părinți și medici și își propune să faciliteze dezvoltarea unor relații inter-instituționale pe plan local care să conducă la o mai bună integrare școlară și socială a copiilor cu autism.
Necesitatea acestei întâlniri a apărut ca urmare a studiilor și datelor statistice care indică o rată de școlarizare foarte scăzută a copiilor cu autism și factorii determinanți pentru această situație.
Pentru cele 10 județe incluse în proiect, date din anul școlar 2012 – 2013 arată că, din totalul de 485 copii cu autism cu vârsta școlară înregistrați în cele 10 Centre TSA din cadrul DGASPC, 412 copii (adică 85% dintre copiii înregistrați) nu erau încadrați în nici o formă de învățământ.
Cauzele școlarizării scăzute a copiilor cu autism sunt multiple, așa cum indică diferite studii (Gallup si D&D Research, 2011 – „Atitudinea pubicului față de autism”; Mareș G. și Toth A., 2015 – Studiu privind discriminarea copiilor și tinerilor cu autism, în special a celor de etnie romă în mediu școlar, comunitate și pe piața muncii, Toth A., 2016 – “Raport privind integrarea în școală a copiilor cu TSA”, Institutul de Științe ale Educației și UNICEF, 2009 – „Situația copiilor cu cerințe educative speciale incluși în învățământul de masă”). Acestea constau atât în slaba pregătire a copiilor pentru întâlnirea cu mediul școlar – căci Romania are o infrastructură de intervenții specializate aflată mult sub nevoi și cerere –, dar și în nivelul scăzut de pregătire a mediului școlar privind integrarea elevilor cu autism.
Aceste studii arată, de asemenea, lipsa unui curriculum adaptat și dotarea necorespunzătoare a școlilor, lipsa spațiilor adaptate nevoilor copiilor cu autism, insuficiente resurse umane alocate acestor copii și lipsa de pregătire specializată pentru cele deja existente, atitudini disciminatorii din partea cadrelor didactice și a părinților copiilor tipici.
Proiectul „Comunitate pregătită, copil integrat – suport pentru integrarea școlară și socială a copiilor cu tulburări din spectrul autismului” a demarat la 1 aprilie 2015, are o durată de implementare de 13 luni și este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.
Valoarea totală a proiectului este de 148.794 euro, din care 133.894 euro finanțare nerambursabilă și 14.900 euro cofinanțare.
Contact:
Răzvan Rădulescu
Coordonator PR
Fundația Romanian Angel Appeal
Tel: 0731.137.516
e-mail: razvan.radulescu@raa.ro